Aan ons appartement zijn eigenlijk maar 2 structurele gebreken. Het eerste is de lucht van drogende vis die in de zomer (nu dus) doordringend om onze gebouwen hangt. Dit komt door de visdroogplaats die tussen ons en de zee in ligt. Dit wisten we toen we erin trokken, alleen waren de tussenpersonen niet zo accuraat in het inschatten van het aantal weken in het jaar dat je er last van hebt.
Het tweede structurele probleem dat wij hebben met ons appartement is de centrale airconditioning. Het zijn 2 gigantische en lawaaierige apparaten die boven de kamer en de keuken zijn weggewerkt in een verlaagd plafond. De problemen met de AC zijn velerlei. Allereerst is er het service contract, nadat vorig jaar meerdere bedrijven langs geweest zijn is uiteindelijk door onze landlady 1 bedrijf gecontracteerd voor een jaar. Helaas levert dit contract eigenlijk altijd onduidelijkheid op en men komt wel, maar is altijd onzeker over de betaling. Het bedrijf is waarschijnlijk ook de goedkoopste want ze werken met slecht Engels sprekende personen en een verhoudingsgewijs kleine groep die echt weet hoe die joekels bij ons werken.
Het tweede probleem is dat de bovenburen door het ontbreken van goede isolatie een `zwetende´ vloer hebben in het warme seizoen. Of ze dat nu nog hebben weten we eigenlijk niet, maar vorig jaar zijn er 2 isolatie beurten geweest die zo Indiaas werden begeleid door de gebouwenbeheerder dat de relatie daarmee redelijk verziekt is. Die situatie vorig jaar om deze tijd was er een waarbij het ondoenlijk was om het hoofd koel te houden.
Tussendoor hebben we een paar keer een forse lekkage gehad omdat de drainage verstopt zat en koelproblemen vanwege vervuiling door broedende duiven op en rond de warmte wisselaars op ons achterbalkon. Ik durf dus rustig te stellen dat de AC ons achtervolgt tijdens ons verblijf in dit appartement. Gisteren vertoonde de AC weer kuren, 1 van de machines ging elke 2-3 minuten aan en dan weer uit. Alles bij elkaar koelde dat onvoldoende, dus moest er weer een `mannetje´ aan te pas komen. Wij bellen vanwege het gehalte aan Engels niet meer rechtstreeks naar de firma, maar via de architect van het gebouw. Dat is niet waterdicht, die moet je ook 4 keer bellen, maar daar kun je in ieder geval Engels mee praten en die weet ook wie ze voor zich heeft als ze er een potje van maakt. Helaas kon de man die vanmiddag kwam, zonder Engelse vaardigheden, met zijn acties Masjka niet overtuigen van vakmanschap. Helemaal toen hij het kapotte onderdeel (geplofte zekering) van de ene warmte wisselaar wilde vervangen met 1 uit de andere warmte wisselaar en vervolgens voorstelde om 1 nieuwe te kopen. Na niet koel blijven was de man nog niet overtuigt van zijn onhandig manoeuvreren. Maar nadat ik hem gevraagd had om hoeveel geld het ging (minder dan 1 euro) kon ik hem overtuigen dat hij er gewoon 2 moest kopen en dat wij die dan wel betaalden. Onze AC en het hoofd koel houden zal wellicht nog wel eens terug komen op de Blog!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Tjonge, wat een geduld moet je hebben in zo´n land om iets voor elkaar te krijgen. Doet me denken aan toen ik 10 jr geleden in Nepal was en we bij een ministerie naar iemand op zoek waren. Van het kastje naar de muur en weer terug en dan nog met lege handen staan. By the way, nog steeds erg leuk om nu zoveel berichtjes van jullie te lezen. Groetjes van jullie trouwe lezer: Eveline
Jeetje ... wat houden jullie dit goed bij zeg ... lees het wel maar laat niet altijd een berichtje achter ... wel leuk om het allemaal te lezen ... al heb ik sommige incidenten (de AC!) ook van dichtbij mee mogen maken!! xx
Een reactie posten